Goede voeding

Ook voeding kan bijdragen aan een rustig zenuwstelsel. Een gezond lichaam helpt je om je energiek te voelen en je spijsvertering op gang te houden. Het zorgt ook op mentaal gebied voor betere concentratie en een heldere geest. Je hormoonstelsel werkt beter en je hoeft ook geen extra kilo’s mee te nemen wat weer invloed kan hebben op hoe je over jezelf denkt. Kortom, gezonde en goede voeding is super belangrijk. Maar wat is dan goede voeding?

Het is helemaal niet nodig om te diëten als je af wilt vallen. Het gaat er puur om dat je bewuster gaat eten. Je weet uiteindelijk zelf het beste wat je in je mond stopt, dus daar zit de sleutel. Kies je voor een vette hap of snelle koolhydraten? Of ga je voor vitamines en goede vetten? Het kan het verschil maken in hoe je je voelt. En uiteraard is het helemaal geen probleem als je af en toe iets neemt wat misschien niet zo gezond is, maar als er maar een goede balans is.

Voorbeelden van goede voeding zijn:

Gezonde bronnen van onverzadigde vetten:

  • Avocado's.
  • Amandelen, walnoten, pistachenoten en andere noten.
  • Notenpasta (let op toegevoegde suiker)
  • Zalm, tonijn, haring, makreel, forel.
  • Kokosolie of kokosyoghurt.
  • Zaden zoals chiazaad, pompoenpitten, hennepzaad, lijnzaad.

Gezonde bronnen van verzadigde vetten:

Deze vetten moet je met mate eten.

  • Eieren
  • Rundvlees
  • Volle melk
  • Volle yoghurt

Ook is het verstandig om de “slechte” koolhydraten te laten. De toegevoegde suikers dus. Koolhydraten zitten van nature in voeding zoals noten, vruchten en groentes. Maar de geraffineerde zijn erg slecht voor je. Hieronder een stukje over suikers.

Wat zijn geraffineerde suikers?
Onder geraffineerde suikers verstaan we bv. kristalsuiker, rietsuiker, basterdsuiker en poedersuiker. In de fabriek worden tijdens het zuiveringsproces alle mineralen en vitaminen uit het sap van de suikerbieten/suikerriet gefilterd, tot er zuivere suiker overblijft. Dit heet raffineren. Ook al leveren deze geraffineerde suikers je lichaam wel energie (snelle koolhydraten), er zitten geen nuttige voedingsstoffen meer in. Daarom worden dit ook wel ‘lege koolhydraten’ genoemd. Je lichaam neemt de koolhydraten snel op, maar kan er verder niks mee. Desondanks moet je lichaam vezels, vitaminen en mineralen verbruiken om de suiker te kunnen afbreken en verteren. Dit is de reden dat veel mensen er tegenwoordig voor kiezen geraffineerde suikers zoveel mogelijk te vermijden en door natuurlijke suikers te vervangen.

Wat zijn natuurlijke suikers?
Bij natuurlijke suikers zijn de voedingsstoffen (vitamines, mineralen, vezels) niet uit het product gefilterd. Het blijft natuurlijk suiker, maar wel met een toegevoegde waarde waardoor het product beter door je lichaam wordt verwerkt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vers fruit, gedroogd fruit, dadels of honing. Ook wordt er bij biologische stropen (maple syrup), palmsuiker en kokosbloesemsuiker gesproken van ‘gezonde’ en ‘natuurlijke’ suikers, echter zijn deze licht bewerkt. Vooralsnog zijn deze suikers een goede vervanging voor geraffineerde suikers.

Ook het gebruik van melkproducten zijn de meningen over verdeeld. Melkproducten zijn helemaal niet gemaakt voor mensen. Het geeft irritatie van de slijmvliezen waardoor er meer slijm wordt aangemaakt, en tevens krijg je de hormonen die de koeien krijgen toegediend ook mee in deze melk. Het is zo geautomatiseerd in ons samenleving dat we het blijven doorgeven aan ons kinderen. Maar hoeveel baby’s blijken geen melkallergie te hebben? De samenstelling van moedermelk is ook niet te vergelijken met die van gewone melk. Die is gemaakt voor kalfjes en niet voor mensen. Een goed alternatief zou dan amandelmelk of geitenmelk zijn. Deze producten worden beter opgenomen in de darmen zonder “schade”aan te richten.

Vitamines en mineralen

Vitamines zijn voedingsstoffen die je uit je eten en drinken haalt. Je lichaam heeft ze nodig om gezond te blijven en normaal te kunnen groeien en ontwikkelen. Je lichaam kan veel vitamines niet, of onvoldoende, zelf aanmaken. Daarom is het belangrijk dat je dit op een andere manier toch binnen krijgt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van vitaminepillen en preparaten.

Vitamines komen voor in de levende natuur en sommige planten en dieren kunnen ze zelf maken. Mineralen en spoorelementen komen uit de dode natuur. Deze moeten door planten worden opgenomen uit de aarde en door dieren worden opgenomen uit voeding of water.

De wetenschap heeft nog niet van alle mineralen en spoorelementen kunnen aantonen dat ze noodzakelijk zijn. Maar de meest belangrijkste, die we nodig lijken te hebben voor een goede gezondheid, zijn:

  • Calcium                                   
  • ijzer
  • chroom
  • koper
  • zink
  • mangaan
  • seleen
  • molybeen
  • magnesium
  • kalium
  • natrium
  • chloride
  • fosfor
  • jodium

Biologisch eten

Ook wordt ons akkergrond enorm veel bemest, bespoten met gif en vaak bewerkt waardoor veel beestjes, schimmels en onkruid niet meer  of nauwelijks nog aanwezig zijn. Zij kunnen de grond op een natuurlijke manier bewerken zodat er genoeg voedingsstoffen in de groentes terecht komen. De groentes van een biologische boer zijn hierdoor vaak voedzamer en bevatten meer vitamines en mineralen.

Hieronder een stukje uit de krant:

„In plaats van mest zou een boer veel meer gebruik kunnen maken van de diensten die de wormen, schimmels en bacteriën onder de graszode ’gratis’ voor hem verrichten. Want de manier waarop een boer met zijn land omgaat heeft nogal wat effecten op dat bodemleven.”

Het verschil met biologische groente en niet biologische groentes is ook dat de biologische grond minder (vaak) bewerkt wordt waardoor er meer vitamines en mineralen in de groentes zelf zitten.

Liefs Marijke