Omgaan met corona tips

En toen kreeg ik corona, oftewel covid19. Onverwachts, maar dat is het uiteraard altijd. Ik weet hoe ik het heb opgelopen want degene bij wie ik was geweest had 2 dagen voor mij klachten gekregen en positief getest. Dus toen ik klachten kreeg wist ik wel genoeg. Het begon bij mij met zere benen, alsof ik een driedubbele marathon had gelopen. Daarbij druk achter mijn ogen en koorts. De test bevestigde wat ik eigenlijk al wist, positief! En bij mijn was mijn geur en smaak ook even weg, maar dat kwam pas na 3 dagen en was na een week weer terug.

Dus ik ben meteen in isolatie gegaan om de rest van het gezin te beschermen. Alleen had mijn jongste dochter ook al klachten en die liep nog vrolijk rond in huis, met als gevolg dat iedereen in het gezin besmet raakte. Het voordeel was dat ik uit isolatie kon ;)

Mijn koorts ging alle kanten op, dan was hij weg en dan weer heel hoog. Geen pijl op te trekken, ik voelde een algehele malaise maar kan wel zeggen dat de klachten mild waren. De andere uit het gezin hadden lichte klachten, wat hoofdpijn, koorts dat snel verdween en snotterig. Al met al duurde de klachten een week met daarna nog wat nawerking van hoofdpijn en vol hoofd. 

Ik wil graag wat tips delen die mij hebben ondersteund en geholpen tijdens corona en quarantaine. Misschien kan het je helpen mocht je ook klachten krijgen of binnen moeten blijven vanwege isolatie. 

  1. Neem (extra) vitamine C1. Tijdens corona heb ik deze 4x per dag geslikt om mijn immuunsysteem een extra boost te geven. 
  2. Slik vitamine D3. Ik slikte deze al dagelijks, maar deze ben ik 2x per dag gaan slikken voor extra ondersteuning van mijn immuunsysteem.
  3. Gebruik KNO spray. Voor als je pijn in je holtes hebt is zilverspray ideaal, hier zit tevens zink in. Dit maak schoon en werkt als een natuurlijk antibioticum. Ik merkte ook na gebruik dat mijn geur en smaak sneller terugkwam.
  4. Slik extra magnesium. Ook deze ben ik 2x per dag gaan slikken om mijn spieren te ondersteunen en tegen vermoeidheid die het virus kan geven. 
  5. Mediteren. ik heb meerdere meditaties gedaan voor ondersteuning van het immuunsysteem. Er is genoeg te vinden op youtube, deze zijn ook fijn om te doen zonder dat je ziek bent.
  6. Neem rust en slaap genoeg. Erg voor de hand liggend, maar het is echt goed om je lichaam de rust te gunnen om te herstellen van dit virus. 
  7. Veel drinken. thee en water waren mijn beste vrienden in deze periode. Ik dronk veel om mijn lichaam te helpen afvoeren en hydrateren tijdens de koorts.
  8. Gezond blijven eten. Hoewel ik een paar dagen niks kon proeven en ruiken, ben ik toch genoeg en gezond blijven eten. Zo bleef mijn spijsvertering optimaal en zorgde ik voor de juiste voedingsstoffen ter ondersteuning van mijn lichaam. 
  9. Doe iets creatiefs of zoek afleiding van je gedachten. Het is heel snel gedaan om in je gedachten te schieten en je af te vragen of je heel ziek gaat worden? Hoe lang het gaat duren? of je anderen besmet hebt? wat allemaal niet kan, enz. Dit geeft stress en dat is juist niet goed voor je en kan de klachten verergeren. Door jezelf af te leiden met een boek, puzzel, meditatie, iets creatiefs, spelletje met je kinderen, rondjes in de tuin lopen, alles wat je kan doen en leuk vind om te doen, kan ervoor zorgen dan je niet teveel bezig bent met je gedachten en aanwezig blijft in het moment.
  10. Vraag hulp. Je zult uiteraard wel moeten als je niet naar buiten mag, maar je zult zien hoeveel mensen je ook aanbieden om te helpen met een boodschap of een ander klusje. Maak hier gebruik van!
  11. Bestel je eten. Je kunt je boodschappen bij bijna elke winkel online bestellen en er is ook genoeg aanbod om je avondeten te bestellen. Maak hier gebruik van Dit scheelt al een hoop afhankelijkheid van anderen en wordt bij de deur gebracht. Ideaal!

Daarbij moet ik zeggen dat dit mijn persoonlijke tips zijn en dat ze niet voor iedereen hoeven te werken. De uitwerking van het virus kan erg wisselend zijn. De één wordt heel ziek en de ander heeft helemaal geen klachten en kan gewoon doorgaan met zijn dagelijks leven, alleen binnen de muren van zijn eigen huis. En weer een ander zit daar tussenin. De klachten kunnen ook variëren, niet iedereen ervaart dezelfde klachten. De grootste tip blijft, zorg goed voor jezelf, blijf goed voelen wat je nodig hebt en luister naar deze behoefte. 

Liefs Marijke