Ademhaling

Ademen! Het lijkt de normaalste zaak van de wereld. Iets waar je totaal niet bij nadenkt omdat je adem wordt aangestuurd door het onbewuste. Het gebeurt zonder erover na te denken. Net als het kloppen van je hart.

Maar in deze tijd is er veel te doen rondom ademen. De adem therapieën nemen toe, cursussen en trainingen " Hoe beter adem te halen", er worden steeds meer boeken over geschreven. Er wordt duidelijk steeds meer aandacht aan besteed. Zo vanzelfsprekend en onbewust is ademen dus blijkbaar niet? 

Helpen?

Er zijn allerlei manieren bedacht om je ademhaling te trainen. trucjes om je adem bewust te sturen. Ik zeg niet dat dit niet kan helpen, en het zal vele mensen hebben geholpen. Maar waarom zouden we ons bemoeien met iets wat ons lichaam juist zo goed zelf aanstuurt? Ikzelf heb de ervaring door juist teveel met de ademhaling bezig te zijn, ik helemaal niet meer wist hoe ik moest ademen. Ik wilde het gaan overnemen van mijn super slimme lichaam. Dat werkte dus niet en lijkt mij ook niet de bedoeling.

Het is een feit dat het aantal mensen met hyperventilatie is toegenomen. Ook zijn we met z'n allen meer gehaast en hoger gaan ademen. Logisch , want we leven ook veel meer gehaast. Een diepe rustige ademhaling zien we niet zoveel meer. We praten meer en sneller en we komen minder vaak tot diepe rust. Zelfs in slaap kunnen mensen nog een te snelle ademhaling hebben waardoor ze met hoofdpijn of andere spanningsklachten wakker worden.

Theorie zuurstof inademen

De theorie hierachter is de volgende:

Wanneer iemand continue te veel ademt daalt het koolzuurgehalte in het bloed. Deze speelt een rol bij de afgifte van zuurstof uit het bloed naar de lichaamscellen. Met minder koolzuurgas in het bloed wordt er ook minder zuurstof afgegeven vanuit het bloed naar het lichaam. Hoe meer we ademen hoe minder zuurstof er wordt afgegeven en hoe rustiger we ademen hoe meer zuurstof er wordt afgegeven. 

Je herkent het vast wel. Dat je duizelig wordt of verzuring in je spieren krijgt als je te snel en dus teveel ademt. Bijvoorbeeld als je gaat sporten met een te snelle of ongecontroleerde adem. Of als je veel stress ervaart en daardoor sneller gaat ademen. Er is op dat moment te weinig zuurstof dat door je lichaam wordt opgenomen, dus niet geheel vreemd dat het klachten geeft.

Tijdens een meditatie of bij yoga is er veel aandacht voor ademen. Je wordt begeleid in je ademhaling terwijl je oefeningen doet. Of je adem wordt rustiger omdat je gaat zitten met jezelf zonder afleiding. Dan merk je pas waar je adem eigenlijk zit en hoe deze beweegt in je lichaam. Er is aandacht voor de adem zonder dat je maar doorgaat in de ratrace van de dag. Zo kun je de adem laten gaan, zonder deze te sturen. Gewoon zijn met wat er is. Je hoeft geen ingewikkelde oefeningen te doen, je hoeft niet te tellen en al helemaal niks te forceren. 

Niet bemoeien

Het is juist de bedoeling om je NIET te bemoeien met de ademhaling. Alleen observeren is al genoeg. Daarmee kun je ontdekken waar je adem zit en zal deze als vanzelf rustiger worden omdat je er met je aandacht bij bent. Het gaat dus eigenlijk meer om bewustwording. 

Liefs Marijke