Piekeren

Het bekende "in cirkeltjes denken". Je overdenkt een situatie tot in den treure, in de hoop dat je deze dan kan oplossen met je hoofd. Niet beseffende dat je juist verder verstrikt raakt in je gedachten en verder weg van de oplossing.

Ik ben zelf ook enorm goed in piekeren (je moet ergens goed in zijn?!). Het lijkt te helpen om allerlei opties voor een probleem te overdenken en je goed voor te bereiden op wat er gaat komen door alvast alle opties uit te denken. Maar dat helpt eigenlijk helemaal niks, want de toekomst is niet te voorspellen en loopt altijd anders dan je had bedacht.

De oplossing is veel simpeler, gewoon stoppen met overdenken! Tja, dat lijkt dan dus simpel, maar in de werkelijkheid wordt er wat afgepiekerd. We zijn er aan gewend geraakt, vaak onbewust. We hebben soms niet eens door dat we weggezakt zijn in een piekerprobleem.

Wat doet piekeren met je?

  • Het haalt je weg uit het hier en nu. Je raakt uit verbinding met jezelf en wordt een “wandelend hoofd”.
  • Het geeft je vaak juist meer problemen, of het probleem dat je al had wordt steeds zwaarder.
  • Het geeft allerlei vervelende fysieke klachten, zoals hoofdpijn, spanningen in de spieren, oorsuizing of wazig zien.
  • Het zorgt ervoor dat je dingen gaat vermijden. Dit omdat je bang bent geworden van al deze piekergedachten en ze voor waarheid bent gaat aannemen.

Oplossing

De richting van minder piekeren begint met Bewustwording. Bewust raken van je gepieker geeft je een andere keuze. Ga je door met piekeren of stop je ermee?! Dat lijkt makkelijk, maar als je een echte piekeraar bent gaat dit niet zo makkelijk. Ik weet er alles van! Het kost tijd en is een leerproces. Je zult jezelf anders moeten trainen. Net als leren fietsen. Het begin is moeilijk, maar als je het door hebt wordt het een automatisme. Zo ook met piekeren. Mocht je in de piekermodus terecht komen, probeer je dan bewust te worden van wat je denkt. Gaat het de hele tijd over hetzelfde onderwerp? Neemt het je gedachten helemaal over? Brengt het je een oplossing?

Wat kun je doen bij piekeren?

  • Geef jezelf een schouderklopje als je er bewust van bent geworden, dit is stap 1!
  • Schrijf je gedachten op. Waar pieker je allemaal over?
  • Kom in beweging. Leidt jezelf af met een activiteit zodat je gedachten even geen kans krijgen om vat op je te krijgen.
  • Wordt mindful (mind- less). Merk je op dat je in gedachten zit, probeer dan eens om je heen te kijken en je aandacht te richten op wat je ziet en hoort.
  • Praat erover met iemand. Kom je ergens niet uit, praat met een vriendin zodat het uit je hoofd raakt en misschien krijg je nog wel andere inzichten door dit gesprek.
  • Luister muziek of doe yoga of een meditatie. Even je gedachten sussen door middel van ontspanning.
  • Neem voldoende rust. Een rustig brein heeft minder de neiging om te gaan piekeren.
  • Tel tot 10 elke keer als je in een piekergedachten schiet en je dit door hebt. Na deze 10 tellen kies je iets anders om te doen.
  • Wees niet te streng voor jezelf. Als je toch aan het piekeren bent geraakt, accepteer dit dan. Het is niet erg als het af en toe gebeurd, zolang het je maar niet overneemt.

Succes!

Liefs Marijke